خانه » آموزش » گودی کمر (لوردوزیس) تشخیص و توصیه های اصلاحی
GV-ads FFTabligh L-ads

گودی کمر (لوردوزیس) تشخیص و توصیه های اصلاحی

Print Friendly

lordosis corrective exercise

افزایش بیش از حد طبیعی گودی کمر را کمر گود و یا لوردوز کمری می گویند.

علل:

1-    ضعف عضلات شکمی ( به پشت دراز بکشید سعی کنید بدون کمک و استفاده از دستان به حالت نشسته درآیید اگر نتوانستید عضلات شکمی شما ضعیف می باشد)

2-    کوتاهی عضلات سویز خاصره ای و راست رانی

3-    افزایش کیفوز پشتی و افزایش لوردوز کمری به صورت جبرانی به دنبال آن

4-    استفاده از کفش های پاشنه بلند ( کفش با پاشنه بیش از 3.5 سانتی متر برای آقایان و 4.5 سانتی متر برای خانم ها باعث تغییر مرکز ثقل شده و بدن برای حفظ تعادل گودی کمر را افزایش می دهد)

5-    در رفتگی مادرزادی ران به صورت دو طرفه

6-     زایمانهای مکرر

7-    جابجایی مهره ها به سمت جلو

تشخیص:

راه های مختلفی برای تشخیص گودی کمر وجود دارد از قبیل رادیو گرافی، استفاده از خط شاقول و صفحه شطرنجی اما ساده ترین روش برای تشخیص این عارضه بدین صورت است که فرد پشت به دیوار می ایستد طوریکه هیچگونه انقباضی در بدن وجود نداشته باشد و پاها در کنار هم و پاشنه ها به دیوار بچسبد. حال از فرد میخواهیم دستش را از ناحیه کمر خود عبور دهد. اگر دست عبور نکرد و کمر کاملا با دیوار تماس داشت فرد مبتلا به عارضه کمرصاف میباشد،  اگر دست کمی به سختی عبور کرد فرد دارای کمر نرمال و در صورتیکه دست در ناحیه کمر آزادانه حرکت کند فرد مبتلا به ناهنجاری کمر گود می باشد. البته در این مورد باید به سن و وضعیت بدنی فرد نیز توجه شود. در برخی افراد که به صورت افراطی لاغر هستند گودی بیش از حدی در ناحیه کمری دیده می شود که ممکن است صرفا به دلیل لاغری آنها باشد. همچنین گودی کمر در افرادی که اضافه وزن دارند نیز دیده می شود این افراد بهتر است ابتدا وزن خود را کم کنند.

اصلاح:

قبل از تجویز حرکات اصلاحی باید علت این ناهنجاری تشخیص داده شود اگر علت ضعف عضلات شکمی و عضلات پشت ران می باشد باید این عضلات تقویت شوند و اگر علت کوتاهی عضلات راست رانی و سویز می باشد باید این عضلات تحت کشش قرار گیرند. در انجام حرکات اصلاحی باید به چند نکته توجه کرد:

–         قبل از شروع نمرینات بدن خود را گرم کنید

–         تمریناتی که باعث افزایش درد می شود انجام ندهید

–         ده دقیقه تمرین روزانه بهتر از نیم ساعت تمرین هفتگی است.

–         بین تمرینات استراحت کنید.

–         با شکم پر تمرین نکنید.

حرکات اصلاحی در هر سنی قابل اجراست ولی هر چه سن کمتر باشد و پیگیری بیشتر باشد دوره درمان کوتاه تر خواهد بود. در بزرگسالان حرکات اصلاحی باعث کاهش درد شده و از پیشروی عارضه جلوگیری میکند و می تواند سبب کاهش آن شود.

L-ads

نکته:

خیلی از افرادی که مبتلا به عارضه کمر گود هستند از درد ناحیه کمر رنج می برند. در اینجا توصیه هایی برای آنها داریم:

–         روی تشکهای سفت و یا سطوح سفت مثلا روی پتو بخوابید.

–         هنگام خوابیدن به پشت زانوهایتان را خم کنید.

–         هنگام خوابیدن به یک طرف، پاها را جمع کنید.

–         برای پایین آمدن از تخت و یا بلند شدن از وضعیت خوابیده به یک طرف بچرخید.

–         از نشستن روی مبل های نرم خودداری کنید.

–         از خم کردن تنه برای بلند کردن اشیا خودداری کنید.

–         اشیا را با خم کردن زانوها بردارید تا حد امکان چسبیده به سینه و بالای کمر نگه دارید.

–         از پوشیدن کفش های پاشنه بلند اجتناب کنید.

–         طوری روی صندلی بنشینید که زانوها در سطحی بالاتر از ران قرار گیرند.

 
اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه : http://sportfa.ir/?p=13520
  • GV-ads FFTabligh L-ads

    همچنین بخوانید:

    اپلیکیشن تشخیص و اصلاح پای پرانتزی

    در این اپلیکیشن با زبانی ساده و کاربردی روش تشخیص و اصلاح ناهنجاری پای پرانتزی …

    پاسخ دهید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *