خانه » ورزش و سلامت » کف پای صاف (تشخیص و ملاحظات اصلاحی)
GV-adsFFTablighL-ads

کف پای صاف (تشخیص و ملاحظات اصلاحی)

Print Friendly

Flatfeet

به کاهش ارتفاع قوس طولی داخلی، صافی کف پا می گویند. اهمیت قوس های پا در پخش و توزیع فشارها و تغییر شکل مکانیکی قوس های کف پایی می باشند. وزن بدن که به وسیله ی اندام تحتانی به پاها منتقل می شود، توسط بخش های مختلف پا تحمل می شود نیروهای وارده برپا به سه جهت تقسیم می شود و این تقسیم نیرو در جهت حمایت بیشتر  از پا می باشد.

علل:

Telegram

–         وراثت

–         بیماریهایی مانند فلج اطفال و اختلالات تغذیه ای عضلانی(دیستروفی)

–         بستری شدن و عدم تحرک بدنی به مدت طولانی

–         صدمات و حوادثی مانند پارگی کامل لیگامنتی و شکستگیهای شدید ناحیه پا

–         افزایش وزن

–         مشاغل سر پایی مانند دندانپزشکی و آرایشگری

–         پوشیدن کفش های نامناسب به مدت طولانی، مانند کفش های تنگ، پاشنه بلند، پنجه باریک، کفش هایی که کف آنها تخت و صاف باشد و کفش هایی از قبیل کفش های تن تاک که لژ آنها به صورت هلالی شکل می باشد

–         ضعف عضلات ناحیه ساق و کف پا

–         عدم تعادل و هماهنگی میان انعطاف پذیری و قدرت در عضلات کف پایی یا عضلات ساق پا ها بویژه در ورزشکاران.

علایم:

–         چرخش پاشنه پا به خارج

–         برجستگی استخوان ناوی

–         پهن شدن پا

–         قرار گرفتن پنجه پا به بیرون در هنگام راه رفتن

–         قرار گرفتن جانب داخلی پا بر روی زمین در هنگام ایستادن و راه رفتن

–         ساییدگی جانب داخلی ناحیه پاشنه کفش

–         درد در ناحیه قوس طولی داخلی

–         خستگی زود رس و کمر درد

–         تمایل به ضربدری شدن زانو

–         تغییر رنگ و سخت شدن پوست ناحیه قوس داخلی و گاه پینه بستن آن ناحیه.

انواع کف پای صاف:

۱-    کف پای صاف مادرزادی: تعداد کمی از کودکان با کف پای صاف به دنیا می آیند. میزان صافی کف پا در کودکان یکسان نیست. در تعدادی از کودکان، میزان تغییر شکل کمی بیشتر از صافی کف پای اکتسابی است. در تعدادی دیگر میزان تغییر شکل به حدی است که قسمت پشت پا با زمین تماس می یابد. ذکر این نکته ضروری است که فقط آن دسته از پاهای صاف در طبقه بندی نوع مادرزادی قرار میگیرند که میزان تغییر شکل در آنها زیاد است.

۲-    کف پای صاف اکتسابی: معمولا این نوع صافی کف پا انعطاف پذیر است و حتی امکان دارد وقتی فرد وزن را روی پاهایش تحمل نمی کند به شکل طبیعی باشد. در حالت تحمل وزن، پا در وضعیت چرخش به خارج قرار می گیرد و صافی کف پا آشکار می شود.

لازم به ذکر است که در کف پای اغلب بچه ها لایه ای از چربی وجود داردکه پا را از نظر ظاهری شبیه کف پای صاف نشان می دهد. زمانی می توانیم راجع به قوس های پای این بچه ها اظهار نظر کنیم که بچه راه افتاده باشد و این چربی آب شده تا وضعیت اصلی قوس ها مشخص شود. بنابراین در تشخیص کف پای صاف تنها به ظاهر کف پا نباید توجه کرد.

صافی کف پا در نوجوانان و جوانان:

یکی از علل این تغییر شکل، کوتاهی عضلات نازک نی است. انحراف پاشنه ها به خارج نیز می تواندباعث ایجاد صافی کف پا شود.تغییر شکل زانو ضربدری نیز میتواند به عنوان عاملی جهت ایجاد صافی کف پا باشد.

صافی کف پا در بزرگسالان:

این عارضه در بزرگسالان به صورت قابل ملاحضه ای در اثر کار افراد ایجاد می شود. برای مثال در مشاغلی نظیر آرایشگری، دندانپزشکی و… که فرد ساعات متوالی در حالت ایستاده کار میکند و منجر به فشار مدام روی پا می شود میتوتند منجر به صافی کف پا میشود. برخی از این افراد دچار خستگی زودرس می شوند و یا دردهایی در کف پا و ساق پا احساس می کنند. از دیگر علل صافی کف پا اضافه وزن می باشد.

تشخیص:

برای این منظور میتوان از جوهر یا پودر تالک استفاده کرد. کف پا را به یکی از این مواد آغشته می کنیم و بعد از گذاشتن پا و تحمل وزن روی آن، پا را بر میداریم. نقش کف پا(مناطق تحمل کننده وزن و غیر تحمل کننده وزن) روی زمین می ماند. بر اساس آن راجع به پا میتوان اظهار نظر کرد. همچنین فرد در حالت ایستاده و هنگام راه رفتن از نمای پشت و جلو مشاهده می شود. در هنگام راه رفتن به چرخش خارجی پاشنه و چرخش به خارج پنجه های پا و ساییدگی جانب داخلی کفش و تغییر شکلهای غیر طبیعی ناحیه پاشنه و پنجه کفش نیز باید توجه شود.

FFTabligh

ملاحظات اصلاحی:

–         عضلات درشت نی قدامی و خلفی، خم کننده دراز شست پا، دوقلو و عضلات ریز کف پایی ضعیف شده اند که باید تحت برنامه های تقویتی قرار گیرند.

–         عضلات چرخش دهنده خارجی یعنی نازک نی بلند و کوتاه و طرفی باید تحت کشش قرار گیرند.

–         کاهش وزن، تغذیه مناسب، ورزش و رعایت موارد بهداشتی

–         پرهیز از ایستادن های طولانی مدت

–         پرهیز از پوشیدن کفش های پاشنه بلند و پنجه باریک همچنین کفش هایی که در آنها رعایت قوس نشده باشد یا پاشنه و رویه آن تغییر شکل داده و چرخش خارجی پاشنه پا را تشدید کند.

–         پرهیز از ضربه زدن و پرشش های مکرر خصوصا روی سطوح سخت.

 
اشتراک گذاری:
GV-adsFFTablighL-ads

همچنین بخوانید:

همایش ملی تازه های پژوهش در علوم ورزشی، مهر ۹۴

همایش ملی تازه های پژوهش در علوم ورزشی، مهر ۹۴ در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار …