خانه » اخبار علمی ورزشی » کاربرد تکنولوژی های پیشرفته در المپیک ۲۰۲۰
GV-adsFFTabligh L-ads

کاربرد تکنولوژی های پیشرفته در المپیک ۲۰۲۰

Print Friendly

2016-06-09_070907

ورزشکاران جهان برای ورود به توکیو چهار سال دیگر در پیش دارند، اما برگزاری رقابت‌های المپیک را نمی‌توان به تعویق انداخت،‌از این رو شهر توکیو از سال ۲۰۱۳ تاکنون برای آماده‌سازی خود برای ورود ورزشکاران المپیکی به شدت مشغول و درگیر بوده‌است.

‌ آماده‌سازی توکیو برای رقابت‌های المپیک نزدیک به ۱۸ میلیارد دلار هزینه دربر خواهد‌داشت و ژاپن، مانند بسیاری از دیگر کشورها قصد دارد از فرصت برگزاری این رقابت‌ها برای به نمایش گذاشتن برخی از پیچیده‌ترین فناوری‌های درحال ظهور جهان استفاده کند.

Telegram

استفاده از فناوریهای جدید در رقابت‌های المپیک سابقه‌ای طولانی دارد. در رقابت‌های المپیک تابستانی سال ۱۹۱۲ در استکهلم، برای اولین بار از کرونومترهای الکترونیکی در ابعادی گسترده استفاده شد. رقابت‌های المپیک تابستانی برلین ۱۹۳۶ برای اولین‌بار به صورت زنده در تلویزیون پخش شد. ورزشکاران حاضر در رقابت‌های تابستانی توکیو در سال ۱۹۶۴ شاهد قدرت‌نمایی شینکانسن، اولین قطار سریع‌السیر جهان بودند و در رقابت‌های زمستانی سالت‌لیک در سال ۲۰۰۲ برای اولین‌بار فناوری بازپخش زنده ویدیویی مورد استفاده قرار گرفت.

اکنون توکیو قصد دارد برای رقابت‌های المپیک که از چهار سال دیگر آغاز خواهند‌شد،‌ فناوری‌هایی پیچیده‌تر و جدید‌تر را معرفی کند، فناوری‌هایی چنان بلند‌پروازانه که حتی منظره آسمان شب‌های توکیو را نیز متحول خواهد‌ساخت:

دهکده روباتیک

ژاپن هم‌اکنون پیشرو علوم روباتیک جهان به شمار می‌رود،‌از این رو عجیب نیست که این کشور تصمیم دارد ارتشی کوچک از روبات‌های آماده به خدمت در اختیار داشته‌باشد تا در مراسم افتتاحیه از آنها استفاده کند. درواقع تعداد این روبات‌ها به اندازه‌ای هست که بتوانند برای خود دهکده‌ای بنا کنند، مکانی که در نزدیکی دهکده المپیکی توکیو بنا خواهد‌شد. این روبات‌ها به مهمانان المپیکی در یافتن مسیرها، حمل و نقل و حتی ترجمه کمک خواهند‌کرد. ژاپن امیدوار است این دهکده بتواند آینده‌ای را به نمایش بگذارد که در آن روبات‌ها صرف‌نظر از سن،‌ ملیت یا وضعیت اجتماعی به انسان‌ها کمک خواهند‌کرد.

ترجمه آنی زبان

در المپیک ۲۰۲۰ توکیو ورزشکارانی از ۲۰۶ کمیته ملی المپیک مختلف حضور خواهند داشت و ژاپن امیدوار است پیش از رسیدن مهمانانش بتواند در زمینه ترجمه آنی زبان‌های مختلف تحولی بزرگ ایجاد کند. درحال حاضر اپلیکیشن دقیقی به نام VoiceTra وجود دارد که می‌تواند با دقتی بالا ۲۷ زبان مختلف را به صورت کتبی ترجمه کند که تعداد این زبان‌ها تا زمان آغاز رقابت‌ها افزایش پیدا خواهد‌کرد. شرکت پاناسونیک درحال تکمیل ابزاری کوچک است که می‌توان آن را به گردن انداخت و با کمک آن زبان ژاپنی را در لحظه به ۱۰ زبان مختلف دیگر ترجمه کرد. این شرکت همچنین در تلاش است اپلیکیشنی را در اختیار توریست‌هایش قرار دهد که می‌تواند نشانه‌های ژاپنی را اسکن کرده و آنها را در لحظه ترجمه کند.

تاکسی‌های خودکار

شرکت نرم‌افزاری DeNA و شرکت روباتیک ZMP با همکاری یکدیگر تاکسی‌های روباتیکی ایجاد کرده‌اند که می‌تواند بدون نیاز به راننده حرکت کرده و خدمات آنلاینی را برای حمل و نقل ورزشکاران و توریست‌ها برای تردد به ورزشگاه‌ها و هتل‌ها ارائه دهد. آزمایش‌های زیادی روی این سیستم انجام شده و شهروندان توکیویی با استفاده از اسمارت‌فون‌های خود روبات‌تاکسی‌ها را برای رفتن به سوپرمارکتی محلی و بازگشت به خانه احضار کرده‌اند. دولت ژاپن در نظر دارد تا سال ۲۰۱۷ قوانینی را برای تردد تاکسی‌های بدون راننده تصویب کند،‌درحالی که شرکت‌های تویوتا و نیسان در تلاش برای ساخت خودروهایی هستند که تا حدودی از قابلیت رانندگی خودکار برخوردارند.

پخش زنده ۸K

شرکت ژاپنی شارپ در ماه اکتبر ۲۰۱۵  به اولین شرکت الکترونیکی تبدیل شد که تلویزیون‌های ۸K را وارد بازار جهان ساخت. متاسفانه قیمت بالا و ۱۳۰ هزار دلاری این ابزار الکترونیکی زیبا مانع از استقبال عمومی از آن شد. با این‌همه قیمت گزاف باعث نشده که شبکه تلویزیونی NHK برنامه خود برای پخش مستقیم رقابت‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو با کیفیت ۸K را اجرا نکند، این کیفیت به معنی وضوحی ۱۶ برابر بیشتر از کیفیت HD است. این شبکه و شرکت شارپ امیدوارند تلویزیون‌های ۸K تا سال ۲۰۲۰ در خانه‌ها رواج پیدا کنند. شبکه NHK به منظور آماده‌سازی خود برای رقابت‌های المپیک قصد دارد فناوری پخش ۸K را در ریودوژانیرو مورد آزمایش قرار دهد.

هواپیماهایی با سوخت خزه

ژاپن در راستای استفاده از سوخت‌های پاک در سیستم حمل و نقل عمومی خود قصد دارد از خزه‌ها به عنوان منبع سوخت جت‌ها و اتوبوس‌های خود استفاده کند. بوئینگ درحال حاضر برای مشارکت در این طرح اعلام آمادگی کرده‌است. خزه منبع سوخت پاک و کارآمد است که می‌تواند تا ۷۰ درصد از میزان انتشار دی‌اکسید‌کربن در هوا بکاهد. با این‌همه تولید سوخت زیستی از خزه هنوز فرایندی پرهزینه به شمار می‌رود. برای عملی شدن این پروژه شرکت بوئینگ با بیش از ۴۰ سازمان، از جمله دولت ژاپن، دانشگاه توکیو، شرکت هواپیمایی توکیو و شرکت هواپیمایی آل نیپون همکاری می‌کند.

دهکده هیدروژنی

دولت ژاپن درنظر دارد بیش از ۳۳۰ میلیون دلار هزینه کند تا فرهنگ استفاده از سوخت هیدروژنی را در سال‌های باقی‌مانده تا آغاز رقابت‌های المپیک، ترویج دهد. ژاپن می‌خواهد دهکده المپیکش کاملا هیدروژنی باشد از این رو لوله‌کشی گسترده‌ای در زیر این دهکده ایجاد کرده‌است که می‌تواند هیدروژن را مستقیم به دهکده انتقال دهد. علاوه بر این بیش از ۱۰۰ اتوبوس هیدروژنی برای حمل ورزشکاران و تماشاگران و خبرنگاران مورد استفاده قرار خواهند‌گرفت. دولت پیش‌بینی کرده‌است تا سال ۲۰۲۰ بیش از ۶ هزار خودروی هیدروژنی و بیش از ۱۰۰ هزار خودروی هیدروژنی تا سال ۲۰۲۵ در خیابان‌های ژاپن تردد خواهند‌کرد. توکیو همچنین ۳۸۵ دلار بودجه را برای سفارش خودروی هیدروژنی جدید تویوتا، میرای، اختصاص داده‌است.

شهاب‌باران‌های مصنوعی

شرکت نجومی ژاپنی به نام ALE برای مراسم افتتاحیه المپیک ۲۰۲۰ توکیو قصد دارد شهاب‌باران مصنوعی را در آسمان شهر به نمایش بگذارد. این شرکت با همکاری دانشگاه‌های ژاپنی درحال طراحی ریزماهواره‌هایی مکعبی شکل هستند که به فضا فرستاده خواهند شد و از آنجا کره‌هایی که از ترکیب شیمیایی خاصی ساخته شده‌اند را به سمت زمین پرتاب خواهند کرد. در مسیر بازگشت به زمین این کره‌ها در اتمسفر زمین سوخته شده و با سرعتی برابر هشت هزار متر بر ثانیه درخششی درحد ستاره‌ای با قدر ۳ از خود ایجاد خواهند‌کرد. این نمایش از الگوی شهاب‌باران‌ها پیروی می‌کند و شرکت ALE حتی به دنبال ایجاد درخشش‌هایی رنگی در آسمان شب است. هزینه این پروژه درحدود چهار میلیون دلار تخمین زده شده‌است.

قطارهای فوق سریع‌السیر MAGLEV

در طول رقابت‌های المپیک سال ۱۹۶۴ توکیو، ژاپن قطارهای گلوله‌ای شینکانسن را به جهان معرفی کرد. اکنون امیدوار است با برداشتن قدمی بلند رو به جلو بتواند در این دور از رقابت‌ها نسل بعدی فناوری ریل قطارهای سریع‌السیر خود را معرفی کند: شناوری مغناطیسی یا MAGLEV. این سیستم درحال حاضر در شانگهای و دیگر شهرهای جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد اما نسخه‌ای که ژاپنی‌ها قصد معرفی آن را دارند، سریعترین نوع آن است. ژاپن در اوایل سال ۲۰۱۶ دوره‌های آزمایشی سیستم MAGLEV را به پایان رسیده و رکورد سرعت زمینی برای حرکت روی ریل را با رسیدن به ۶۰۱ کیلومتر بر ساعت شکست. دولت ژاپن امیدوار است بتواند تا زمان آغاز رقابت‌های سال ۲۰۲۰ ریل‌های مغناطیسی را در توکیو آماده بهره‌برداری کند.

اتصال بی‌سیم ۵G

انتظار می‌رود با آغاز رقابت‌های المپیک توکیو، بیش از نیم میلون نفر خارجی راهی این شهر شوند، و تمامی آنها نیز می‌خواهند به صورت همزمان از اسمارت‌فون‌های خود استفاده کنند. بزرگترین شرکت اوپراتور ژاپن،‌DoCoMo با همکاری شرکت نوکیا در تلاش است تا سیستم نسل پنجم ارتباطات را راه‌اندازی کند تا شبکه‌ها بتوانند در طول رقابت‌های توکیو سرعتی بالا را در اختیار کاربران قرار دهند. این دو شرکت درحال حاضر پیشرفت‌های فنی تجهیزات رادیویی نسل پنجم را به نمایش گذاشته‌اند و به سرعت بیش از دو گیگابایت برثانیه در انتقال داده‌ها دست یافته‌اند که در مقایسه با ۳۰۰ مگابایت بر ثانیه در نسل چهارم،‌سرعتی قابل توجه به شمار می‌رود.

منبع: علم دیلی

 
اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه : http://sportfa.ir/?p=14332
  • GV-adsFFTablighL-ads

    همچنین بخوانید:

    جدیدترین کفش دیتا محور نایک

    شرکت نایک از جدیدترین استوک فوتبال خود به نام Magista 2 که یک کفش ورزشی …