خانه » ورزش و سلامت » چاقی و فعالیت ورزشی
GV-adsFFTabligh L-ads

چاقی و فعالیت ورزشی

Print Friendly

محققان به طور قطع، چاقی را در ارتباط تنگاتنگ با متغیرهای سبک زندگی مانند الگوهای فعالیت بدنی گزارش کرده و عوامل واسطه ایی چون سن و جنسیت، قومیت و نژاد و وضعیت اقتصادی اجتماعی را در این امر دخیل می­دانند.

مطالعات اخیر تلاش نموده اند تا برای ارتقای سلامت عمومی در جوامع، گروه های آسیب پذیر را جهت برنامه­ریزی عملی، شناسایی نمایند که در این راستا توجه به مناطق فقیر نشین، مهمتر بیان شده است. با این وجود، نتایج حاصل نشانگر این مطلب است که در هر دو قشر فقیر و ثروتمند، شیوع چاقی وجود دارد. چاقی و بیماری­های مرتبط با آن، ᄄه دلیل کاهش تحرک و فعالیت بدنی افراد می­باشد. مطالعات اخیر نشان میدهد که فعالیتهای بدنی در پیشگیری از چاقی موثر است.

ورزش های گوناگونی وجود دارد که هر یک دارای ویژگی های خاص خود است ولی تمام ورزش ها برای کاهش وزن مفید نیستند. مفیدترین ورزش برای کاهش وزن، ورزش های هوازی هستند. ورزش از دو طریق موجب مصرف انرژی در بدن میشود: یکی افزایش میزان سوخت در زمان ورزش و دیگری افزایش مقدار مصرف انرژی در زمان استراحت بعد از خاتمه ورزش. بهترین راه برای سوزاندن چربی شکم انجام ورزش‌های هوازی است. ورزش‌های هوازی مثل پیادフه‌روی، دویدن، دوچرخه‌سواری، شنا و کوهنوردی مقدار زیادی از چربی‌های بدن را می‌سوزانند. ولی بیشتر افراد خیلی زود از انجام این ورزش‌ها خسته می‌شوند و آن را رها می‌کنند. ۱۰ دقیقه اول ورزش، گلیکوژن (ذخیره قندی در کبد) بدن می‌سوزد. اگر فقط ۲۰ دقیقه ورزش کنید، نیمی از عمل سوزاندن چربی را انجام داده‌اید که برای حفظ سلامتی قلب خوب است، ولی چربی زیادی از بین نمی‌رود، زیرا تا وقتی‌که کاملاً ذخایر گلیکوژنی کبد از بین نرود، چربی زیادی نمی‌سوزد. بنابراین برای از بین بردن چربی شکم،۴-۳ بار در هفته و هر بار باید ۳۰ تا ۶۰ دقیقه پشت سرهم ورزش هوازی را انجام دهید.

چه مقدار ورزش کافی است؟

شروع ورزش در برنامه روزانه باید به میزانی باشد که از عهده فرد چاق برمی آید. پس از ایجاد آمادگی جسمانی و کاهش وزن اولیه، می توان شدت و مدت ورزش را افزایش داد. حداقل سوخت مصرفی بدن برای دست یافتن به آمادگی جسمانی، ۱۰۰۰کیلوکالری در هفته تخمین زده شده است. میزان مطلوب آن برای کاهش وزن، در حدود ۲۰۰۰کیلوکالری در هفته است. در قدم زدن سریع، سرعت سوخت و ساز بدن به میزان چهار برابر حالت استراحت افزایش می یابد. بایک محاسبه ساده درمی یابیم که برای یک فرد ۷۰کیلوگرمی حداقل هفت ساعت پیاده روی در هفته لازم است.

فعالیت ورزشی صرف نظر از شدت و مدت آن باید به گسترش وضعیت بهداشتی و تندرستی منجر شود؛ در این صورت است که می تواند در کاهش چربی موثر افتد. یک فعالیت با شدت زیاد و طولانی مدت (بیشتر از ۲۰ دقیقه) به گسترش چشمگیر نیمرخ سلامتی و نیز کاهش چربی بدن منجر می شود. برای نیل به رضایت دیرپا باید کاری کرد که فرد خود فعالیت ورزشی را انتخاب کند تا آن که از سوی مشاور تحمیل شود. در صورتی که به یک برنامه کاهش وزن، فعالیت ورزشی مقاومتی نیز اضافه شود، می توان از محفوظ ماندن یا افزایش توده­ی عضلانی مطمئن شد، اما در یک برنامه کاهش وزن، باید بر روی فعالیت­های ヌوازی تاکید شود.

آیا ورزش همراه با رژیم غذائی موجب کاهش بیشتر وزن می شود؟

درافراد چاق ورزش به تنهایی موجب کاهش وزن مختصری می شود. متوسط کاهش وزن گزارش شده در ۱۲ بررسی در حدود دو کیلو و نیم بوده است. در یک فرد هفتاد کیلوئی، پنج ساعت فعالیت ورزشی در هفته تنها ۲۰۰گرم کاهش وزن را به دنبال خواهد داشت. ترکیب ورزش و رژیم غذائی نقش موثرتری از رژیم غذائی یا ورزش تنها ایفا خواهد کرد. دستکاری رژیم غذاییباید تحت نظارت یک متخصص مجرب در امور تغذیه انجام شود تا این اطمینان به وجود آید که کاهشکالری دریافتی به کاهش دریافت مواد مغذی موثر در تندرستフ منجر نشود با وجود این به طور کلی، هنگام دستکاری رزیم غذایی باید مطمئن شد که سهم کالری ناشی از چربی به ۲۰ تا ۲۵ درصد کل کالری دریافتی کاهش یابد.

در افراد کم تحرک، شروع ورزش احتمال افزایش وزن را کاهش میدهد. همچنین ورزش کردن روش کارآمدی در حفظ وزن بدن بعد از درمان صحیح چاقی است. در یک بررسی ثابت شد که با قطع رژیم غذائی، بعد از ۱۸ ماه ۹۲ درصد از وزن از دست رفته مجددا باز می گردد. در صورتی که با تداوم ورزش، افزایش زیادی در وزن بدن نخواهیم داشت. تاثیر ورزش در درمان چاقی کودکان بیشتر است. امروزه فعالیت بدنی عامل پیشگیری از چاقی اطفال و همچنین درمان آن شناخته شده است.

منابع:

آذربایجانی، ع. تجاری، ف. حبیبی نژاد، م. (۱۳۹۰). رابطه میزان چاقی با فعالیت بدنی و وضعیت اقتصادی اجتماعی در دانش آموزان دختر منطقه شمال شهر تهران. فصلنامه فیض، ۱۵(۲): ۱۳۲-۱۳۸٫

سرنی، فرانک جی. بورتون، هاروارد دبلیو. (۱۳۸۵). فیزیولوژی ورزشی ویژه مراقبان بهداشت. ترجمه عباسعلی گائینی و احمد آزاد. زنجان. انتشارات دانشگاه زنجان.

LeMura, L. M., Von Duvillard, S. P. (2004). Clinical exercise physiology: application and physiological principles. Baltimore. Lippincott Williams & Wilkins.

 
اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه : http://sportfa.ir/?p=811
  • GV-adsFFTablighL-ads

    همچنین بخوانید:

    شماره جدید نشریه تازه های علوم کاربردی در ورزش (تابستان ۹۲)

    شماره دوم از نشریه بین المللی تازه های علوم کاربردی در ورزش (تابستان ۱۳۹۲) منتشر …

    بدون نظر

    1. سایت بسیار خوبی دارید