چهار شنبه , 20 سپتامبر 2017
خانه » پزشکی- ورزشی » ‘نوشیدن هنگام تشنگی’ برای جلوگیری از افت مرگبار در سطح سدیم خون در طی ورزش
GV-ads FFTabligh L-ads

‘نوشیدن هنگام تشنگی’ برای جلوگیری از افت مرگبار در سطح سدیم خون در طی ورزش

Print Friendly, PDF & Email

hyponatremia

برای بازیکنان هاکی، فوتبال، ورشکاران استقامتی و طیف گسترده تمرین کنندگان حرفه ای و تفریحی، بهترین روش برای جلوگیری از خطرات بالقوه کاهش میزان سدیم خون، نوشیدن در هنگام تشنگی می باشد. این توصیه ها در شماره ژوئن 2015 مجله پزشکی ورزشی منتشر شده است.

بر اساس توصیه های سومین کنفرانس اجماع بین المللی هیپوناترمی وابسته به تمرینات (EAH)، استفاده از مکانیزم تشنگی طبیعی برای هدایت مصرف مایعات یک استراتژی مفید است برای جلوگیری از آشامیدن در هیپوناترمی (کاهش سدیم خون) شدید در حالی که مایعات کافی برای جلوگیری از دست دادن بیش از حد آب بدن فراهم می شود (دکتر باتلر نویسنده این گزارش) .

مرگ و میر ناشی از EAH قابل پیشگیری است “اگر ما فقط به بدنمان گوش دهیم”

اعضای مجمع برای مرور توصیه های قبلی در پاسخ به مرگهای قابل پیشگیری  دو بازیکن فوتبال دبیرستانی به خاطر EHA در تابستان گذشته دوباره گردهم آمدند. دکتر باتلر بیان کرد که هدف اصلی از این گردهمایی بازآموزی مردم در رابطه با خطرات نوشیدن پس از تشنگی در طی تمرین بود.

در این بیانه جدید بر یگ دیدگاه متعادل تر در رابطه با آبگیری تاکید شده است، مخصوصا در طی تابستان وقتی که تمرین کردن در گرما ریسک  کاهش میزان سدیم خون در نتیجه آشامیدن بیش از حد را به طور خطرناکی افزایش می دهد. دکتر بالتر اضافه کرد انتشار این توصیه ها در زمان مناسبی بود، دقیقا قبل از آغاز اردوگاه های آموزشی ورزشی و آموزش ماراتن در ایالات متحده- جایی که بیش ترین مرگ در ارتباط با EAH  رخ داده است.

این بیانیه اکنون در وب سایت مجله در دسترس می باشد: www.cjsportsmed.com

هیپوناترمی در ارتباط با ورزش – گاهی اوقات “مسمومیت با آب” نامیده می شود – اشاره به کاهش سطح سدیم بدن در طول و یا تا 24 ساعت پس از فعالیت بدنی دارد. به خصوص قبل از اینکه افت سطح سدیم بیش از حد شدید شود، EAH ممکن است هیچ و یا فقط نشانه های خفیفی داشته باشد.

علائم به طور معمول شامل سردرد، استفراغ، و سردرگمی یا تشنج ناشی از التهاب مغز (ادم مغزی) می باشد. بدون درمان فوری، EAH شدید می تواند سریعا کشنده شود. یک مطالعه بزرگ نشان داد که علامت EAH در یک درصد از ورزشکاران در ورزش های استقامتی رخ داده است. EAH بدون علامت نیز در شش درصد از شرکت کنندگان دیگر افزایش یافته است.

مصرف بیش از حد از آب، نوشیدنی های ورزشی، و یا مایعات دیگر – از توانایی بدن  برای از دفع مایعات در قالب عرق و ادرار  تجاوز می کند – عامل خطر عمده برای EAH است. مایع اضافی  سطح سدیم بدن را رقیق می کند، و با فرآیندهای تنظیمی طبیعی بدن تداخل دارد.

از آنجا که نوشیدن بیش از حد علت اصلی EAH است، موثرترین پیشگیری کم نوشیدن است . بر طبق این توصیه ها “امن ترین استراتژی آبگیری فردی قبل، در طی و بلافاصله پس از ورزش نوشیدن مایعات خوش طعم در هنگام تشنگی می باشد”

برخی از ورزشکاران ممکن است بیش از حد بنوشند زیرا به آنها به منظور اجتناب از کم آبی توصیه شده است که “بنوشید قبل از اینکه تشنه شوید ” . نویسندگان ذکر کردند که نوشیدن زمانی که تشنه هستید  نه تنها از EAH  بلکه از افت در اجرا به علت کم شدن آب بدن جلوگیری می کند.

این بیانیه شامل توصیه هایی برای متخصصان مراقبت های بهداشتی می باشد و تاکید می کند بر این که درمان EAH باید توسط شدت علائم، نه تنها سطح سدیم فرد هدایت شود. همچنین بر نیاز به آموزش معیارها برای کاهش مصرف مایعات بیش از حد، با هدف قرار دادن ورزشکاران و تیم های پشتیبانی تاکید شده است.

ورزشکاران و مربیان باید نیاز برای آبگیری متعادل قبل، در طول و بلافاصله پس از ورزش برای جلوگیری از عوارض و مرگ و میر بیشتر در ارتباط با شیوه های “آبگیری اجباری ‘ را تشخیص دهند. دکتر هوو باتلر اضافه می کند که هر مرگ EAH غم انگیز و قابل پیشگیری است، اگر ما فقط به بدن خود  گوش دهیم.

 

منبع: sciencedaily.com

 
اشتراک گذاری:
Share
  • لینک کوتاه : http://sportfa.ir/?p=13496
  • GV-ads FFTabligh L-ads

    همچنین بخوانید:

    دومین کنگره سراسری پزشکی ورزشی 1394

    انجمن علمی پزشکی ورزشی ایران، اقدام به برگزاری دومین کنگره سراسری پزشکی ورزشی در تاریخ …

    پاسخ دهید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *