خانه » دانستنیهای علمی ورزشی » مطالعه انواع فعالیت های بدنی مرتبط با خواب بهتر
GV-ads FFTabligh L-ads

مطالعه انواع فعالیت های بدنی مرتبط با خواب بهتر

Print Friendly

Sleep Physical Activity

بر اساس یک مطالعه جدید از محققان دانشکده پزشکی پرلمن در دانشگاه پنسیلوانیا فعالیت های بدنی مانند پیاده روی، ورزشهای سبک، ایرویبک، دوچرخه سواری، باغبانی، گلف، دویدن، تمرینات با وزنه، یوگا و پیلاتس با عادت های بهتر خوابیدن مرتبط می باشند. در تضاد با این یافته ها، این مطالعه نشان داد که سایر فعالیت های بدنی – مانند خانه داری و مراقبت از کودکان- با افزایش عادت های بد خوابیدن مرتبط می باشد.

فعالیت بدنی در حال حاضر به خوبی با خواب سالم مرتبط هستند، اما یک مطالعه جدید به رهبری پورفسور مایکل گرندر  استاد روانپزشکی و عضو مرکز شبانه روزی خواᄄ و بیولوژی اعصاب در دانشگاه پن، اطلاعاتی فراهم کرد از اینکه آیا فعالیت های بدنی خاص ممکن است کیفیت خواب را تحت تاثیر قرار دهند.

با استفاده از داده های مربوط به خواب و فعالیت های فیزیکی 429110 بزرگسالان دᄆ سیستم نظارتی عوامل خطر زای رفتاری از سال 2013، محققان پن ده نو فعالیت که مرتبط با میزان متداول خواب بود را بررسی کردند. از افراد مورد مطالعه سئوال شد که بیشترین زمان خود را در یک ماه گذشته صرف انجام چه فعالیتی کرده اند و به طور معمول در یک دوره 24 ساعته چه مقدار خوابیده اند. از آنجایی که مطالعات قبلی نشان داده است که افرادی که کمتر از 7 ساعت در روز می خوابند ریسک بیشتری برای سلامت و عملکرد ضعیف دارند، این مطالعه این موضوع را ارزیابی کرد که آیا افرادی که فعالیت های خاصی را گزارش می دهند احتمال بیشتری برای گزارش میزان خواب کافی دارند.

در مقایسه با افرادی که گزارش کردند در یک ماه گذشته فعالیت بدنی نداشتند، تمام فعالیت های بدنی بغیر از خانه داری و مراقبت ار کودک با احتمال اندک خواب ناکافی مرتبط بودند. برای ارزیابی اینکه آیا این تاثیرات  فقط در نتیجه فعالیت بوده است، تمام نتایج با نتایج افرادی مقایسه شد که پیاده روی را به عنوان فعالیت اصلی خود گزارش کرده بودند. در مقایسه با راه رفتن، ایروبیک، ورزشهای سبک، دوچرخه سواری، باغبانی، گلف، دوبدن، تمرین با وزنه، یوگا و پیلاتس با تعداداندک موارد خواب ناکافی و خانه داری و مراقبت از بچه با تعداد بیشتری از موارد خواب ناکافی مرتبط بود. این نتایج با شاخص های سن، جنسیت، سطح تحصیلات و شاخص توده بدنی تعدیل شده اند.

اگرچه نتایج تحقیقات قبلی نشان داده است که خواب بد با فقدان فعالیت بدنی مرتبط می باشد، نتایج این مطالعه غافلگیر کننده بود. گرندر اضافه کرد که این مطالعه نه تنها نشان داد که افرادی که تمرینات ساده ای همچون راه رفتن را انجام می دهند شانس بیشری برای خواب بهتر دارند، بلکه این تاثیرات برای فعالیت های هدفمند همچون دویدن و یوگا و حتی باغبانی و گلف قویتر می باشد. همچنین این جالب است که افرادی که بیشترین فعالیتشان مرتبط با کار در خانه و بچه داری می باشد شانس بیشتری برای تجربه کردن خواب ناکافی دارند. ما می دانیم که خانه و وظایف کاری آن یکی از دلایل اصلی  است که مردم خوابشان را از دست می دهند.

گرندر همچنین بیان کرد که این نتایج با مقالات علمی رو به افزایش در رابطه با نقش خواب در عملکرد انسان همخوانی دارد. مطالعات آزمایشگاهی نشان داد که فقدان خواب با عملکرد ضعیف بدنی و ذهنی مرتبط می باشد، و این مطالعه به ما نشان داد که این داده ها با داده های دنیای واقعی مطابقت دارد.  از آنجایی که این نتایج همبستگی دارند، تحقیقات بیشتری نیاز است تا به ما کمک کنند در درک اینکه آیا انواع معینی از فعالیت بدنی عملا می تواند خواب را بهبود یا مختل کنند و چگونه عادت های خوابیدن به توانایی یک شخص در بکاگیری  انواع خاصی از فعالیت های بدنی کمک یا آنها را بدتر می کند.

منبع: Sciencedaily.com

 
اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه : http://sportfa.ir/?p=8559
  • GV-ads FFTabligh L-ads

    پاسخ دهید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *