خانه » ورزش و سلامت » بازار مکاره (کاهش وزن)
GV-adsFFTablighL-ads

بازار مکاره (کاهش وزن)

Print Friendly

امروزه با افزایش روند زندگی ماشینی افراد در جوامع پیشرفته و در حال توسعه با کاهش تحرک و فعالیت بدنی مواجه هستند و به دلیل کاهش مصرف انرژی دچار اضافه وزن و چاقی می شوند. این افراد به دنبال راه حل هایی برای کاهش وزن خود می باشند و از آنجایی که این راه های راحتتر و کم هزینه تر وسوسه انگیز تر نیز می باشد به روش های روی می آورند که کم تر جنبه علمی دارند و بیشتر به وسیله  افراد سودجو که این فرصت را مناسب دانسته و از کم بودن اطلاعات افراد سوء استفاده کرده، ترویج می شوند. این افراد سود جو با تبلیغات گسترده خود سعی در فروش انواع دارو ها و وسایل ورزشی برای کاهش وزن را دارند که بیشتر آنها کارایی لازم را نداشته و با هدف دیگری طراحی شده اند.

به طوری کلی برای کاهش وزن شما باید به دو نکته اساسی توجه کنید. افزایش و یا کاهش وزن به دو عامل بستگی دارد. عامل اول میزان انرژی دریافتی که به وسیله مواد غذایی تامین می شود و عامل دوم هم میزان انرژی مصرفی که به میزان فعالیت بدنی شخص بستگی دارد.

Telegram

اگر میزان انرژی دریافتی شما بیشتر از انرژی مصرفی باشد دچار عدم تعادل می باشید و بنابراین هر روز میزانی از این انرژی به صورت چربی در سلول های چربی بدنتان ذخیر می شود و شما به تدریج دچار اضافه وزن و چاقی می شوید.

انرژی دریافتی> انرژی مصرفی >>>>> افزایش وزن

اگر میزان انرژی دریافتی شما کمتر از انرژی مصرفی باشد دچار عدم تعادل می باشید و بنابراین هر روز میزانی از انرژی که به صورت چربی در بدنتان ذخیره شده است را از دست می دهید و به تدریج دچار کاهش وزن می شوید.

انرژی دریافتی< انرژی مصرفی >>>>> کاهش وزن

از آنجایی که همه به دنبال یک فرمول سحر آمیز برای کاهش وزن می باشند باید بگویم که هیج فرمول سحر آمیزی در کار نیست و بهترین راه همانطور که می دانید، رژیم غذایی و ورزش می باشد. رژیم غذایی بر میزان انرژی دریافتی تاثیر می گذارد و ورزش نیز با افزایش فعالیت بدنی باعث افزایش میزان انرژی مصرفی می شود. ترکیب هر دوی این ها باعث کنترل و کاهش بهتر وزن در افراد می شود.

افراد سود جو که اقدام به فروش وسایل برای لاغری می کنند بیشتر بر جنبه انرژی مصرفی تاکید دارند. اما وسایل و دستگاه های آنها تا چه حد کار آرایی دارند؟

برای یافتن پاسخ این سئوال به نکات ذیل توجه کنید.

۱- برای کاهش وزن باید چربی هایی که در سلول های چربی شما ذخیره شده است به صورت اسید های چرب آزاد وارد جریان خون شده و برای مصرف به ماهیچه ها فعال انتقال داده شود. روند آزاد سازی اسید های چرب تنها در فعالیت های هوازی با مدت زمان کافی و یا گرسنگی طولانی مدت رخ می دهد. (عدم موفقیت دستگاه هایی که بر روی حرکات قدرتی تمرکز دادند)

۲- برای آزاد سازی اسید های چرب آزاد باید بدن دچار کمبود انرژی در دسترس (کربوهیدرات) باشد. به این معنا که حتی اگر شما فعالیت هوازی مناسب را انجام بدهید و به طور روزانه انرژی زیادی دریافت کنید. بدن از این انرزی در دسترس استفاده می کند و وزن شما کاهش نمی یابد و در بهترین حالت شما تنها می توانید وزنتان را کنترل کنید. (عدم موفقیت برنامه هایی که تنها به فعالیت بدنی و ورزش تاکید دارند)

۳- هیج تحقیقی به صورت کامل از تاثیر فعالیت موضعی بر چربی های نواحی مختلف بدن حمایت نکرده است ( مثلا حرکت دراز و نشست بر روی ناحیه شکم). به نظر می رسد که این امر جنبه عمومی دارد. (عدم موفقیت دستگاه های ورزشی که تنها برای حرکات ناحیه شکم طراحی شده اند).

۴- استفاده از گرما و ویبریشن تنها سبب از دست رفتن آب ناحیه ای می شود و وزن از دست رفته به این صورت به سرعت برگشت پذیر می باشد. (عدم موفقیت دستگاه هایی که از ویبره، حرارت و بخار برای کاهش وزن استفاده می کنند).

۶- تنها فعالیت های هوازی بلند مدت سبب آزاد سازی و مصرف چربی ها می شود. اگر چه بین دانشمندان در رابطه با میزان (زمان) فعالیت برای شروع آزاد سازی چربی ها اختلاف وجود دارد. ولی به نظر می رسد فعالیت های بالاتر از ۲۰ دقیقه تاثیر بیشتری بر این موضوع دارد. (عدم موفقیت برنامه هایی که از زمانهای فعالیت کم برای فعالیت استفاده می کنند).

۷- عرق کردن به هیج عنوان سبب کاهش وزن شما نمی شود. شما با عرق کردن آب بدنتان را ازد ست داده که بعد از فعالیت با نوشیدن مایعات دوباره جبران می شود. (عدم موفقیت استفاده از سونا و جکوزی)

۸ – باید یاد آور شوم که بیشتر دستگاهایی که به این منظور تبلیغ می شوند در کشورهای اروپایی ویا امریکا طراحی شده اند. این درحالی است که این کشور ها خود با مشکل چاقی روبرو هستند. به قول معروف ((کل اگر طبیب بودی سر خود دوا نمودی))

 
اشتراک گذاری:
GV-adsFFTablighL-ads

بدون نظر

  1. اگر بیشتر سایت را بروز کنید ممنون می شم.